Misforståelsens kunst

Språket vårt byr på mange fasetter og fortolkningsmuligheter. Og det er nettopp de mange feiltolkningene, uenigheten og misforståelsene som gir livet dynamikk!

Denne uka har vært som skapt for misforståeler. Kongen vår var jo 70 år onsdag, men Østfold Fylkeskommunes halvmorsomme videohilsen falt ikke i helt god jord. Riktignok vet vi ikke hva Kongen ville tenkt om Vivi Haugs utgave av “Østfold rundt på ett minutt”, men Nordisk Film likte ikke det de så. De syntes sikkert det var for rølpete og for spesielt, selv om ingen torde å si det til oss direkte! Men da glemte Nordisk Film at Kongehuset er vant med Østfoldhumor. Ari Behn er jo mossing, og han er både hyggelig og så morsom at bankansatte visstnok ler av kontoutskriftene hans. Vivi er i alle fall langt morsommere enn alle kontoutskrifter jeg har sett i mitt liv - til sammen!

Og mens de fleste østfoldinger ikke liker at kontoutskriftene viser at vi betaler eiendomsskatt, er den med på å gi kommunene overskudd. Men det er ikke eiendomsskatten som gir overskuddet, det er det at kommunene har utnyttet sitt inntektspotensial, ifølge forklaringene. Det er med andre ord ikke eiendomsskatten som gir overskuddet, men det potensialet den gir. Dermed er det mye lettere å forstå at de to eneste kommunene i Østfold som ikke gikk med overskudd i fjor, er de to som ikke har brukt sitt inntektspotensial ved å innkreve eiendomsskatt. Det meste er lett å skjønne hvis man bare har et åpent sinn.

Et åpent sinn har også festarrangør Østfold Ressurssenter i Sarpsborg. For integrering fikk ny mening denne uka. Ziba Amini leder et senter som skal sørge for bedre integrering, hvis vi har fortstått det vi har lest rett. Integreringsarbeidet gjør senteret på en helt ny måte, ved å være ansvarlig for en flerkulturell fest med temaet “Hore og hallikk” som gikk så galt den kunne gå, med fulle, halvnakne og ravende ungdommer utenfor det som en gang var et misforstått Musikk Instrument Akademi, men som nå er et kulturkvartal. Hore og hallik-leken er trolig det mest kulturelle og integrerende tema en kan velge seg, og gir arbeidet på tvers av etnisk forskjellighet en helt ny betydning. For den som kan invitere 270 personer i sin egen fødselsdag, hvor antrekket er noe så uformelt som truse, må da være mer enn godt nok integrert allerede? Skulle jeg fått til en så stor fest måtte jeg invitert alle jeg kjenner, pluss hele parallellklassen fra Kråkerøy Ungdomsskole.

Nei, da er det langt tryggere å la de neste dagene gå ved å sitte ganske rolig å se reprisen av Jens Arne Svartedals sprintgull på ski fra Sapporo i går om og om igjen. Da slipper vi å snakke med hverandre, og dermed blir det helt sikkert færre feiltolkninger. Og selv om få av oss hadde trodd at det var mulig for en østfolding å bli individuell verdensmester på ski, så er gårsdagens gullmedalje heldigvis ikke til å misforstå!

Har du misforstått noen i det siste?


Nett opp!

Denne uka peker det meste mot Internettet. Det får skylda for at avisene mister lesere, brukerne overtar mediene, og selv fylkets museumsvoktere går på nett. I helga kan du dessuten være med på Rally Norway uten å gå ut i skogen. Du får med deg nesten alt bare du er på nett.

Da opplagstallene for avisene kom mandag denne uka, ble Internett igjen pekt på som en av årsakene til at avisene stort sett går tilbake i opplag. Men ingen av avisene i Østfold, eller NRK Østfold, har noen gang hatt flere lesere og brukere enn det vi har i dag. Selv leser jeg lokalavisene flere ganger i døgnet på nett - først og fremst for å se om de slår oss på nyheter. Det er dårlig med penger i min aktive nettbruk for lokalavisa, men jeg blir stadig mer avhengig. Jeg må bare kikke litt på nettet, i tilfelle noe har skjedd!

Dessuten er tegnene tydelige, etter en periode med lett hysteriske tilstander rundt nettsteder som My Space, You Tube og andre verdensomspennende nett-tjenester søker folk hjem. Rett og slett fordi lokalt er mer interessant enn å drukne i et verdensomspennende fellesskap!

Dette gjør vi i NRK Østfold noe med når vi i dag lanserer egne sider for brukerne. Vi, som de fleste andre lokale medier, har ikke ressurser til å dekke alt det spennende som skjer i Østfold, enten det er treningskampen for småguttene, oppvisningen i turn, eller møtet på Misjonshuset. Nå kan idrettsforeningen drive resultatservice, du kan skrive referat fra møtet i hagelaget, legge ut bilder av nye verdensborgere, gratulere gode venner på merkedager, og legge ut bilder fra bryllupet ditt. Du kan også debattere og diskutere i din egen blogg, eller delta i debatten med andre brukere. I kalenderen kan du skape blest om ditt arrangement. Du kan med andre ord bruke sidene til det du er opptatt av!

Den nye tjenesten har fått navnet "torget", og skal som alle gode torg bli den nye møteplassen for østfoldinger.

Pilotprosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom oss og brukerne våre. Samtidig skal vi passe på hva som skjer på sidene, og vi skiller brukernes sider fra våre egne nyhetssider. Vi er fortsatt journalister, brukerne er brukere.

Og skulle du ha lyst til å følge helgens rally-VM, men ikke liker å fryse, kan du følge nettsidene våre hele denne helga. Vi holder deg og resten av landet oppdatert direkte fra hver fartsetappe gjennom de norske skogene. Litt Solberg-toddy og varme sokker, og en laptop i fanget kan gi nesten like stor hygge som fartsfesten i skogen. Særlig hvis brødrene Solberg skulle parkere i brøytekanten. Da kan du isteden prøve ostfoldmuseet.no, som kom på nett med et helt nytt tilbud i går. Østfoldmuseet tror websidene i seg selv er det utstillingslokalet som vil bli den best besøkte "avdelingen" i hele museet. Og det fine er at det er der for alle, og for mange flere enn den nye adelen.

Det er de som har kjøpt sesongbillett på Fredrikstad Stadion! Nå skal du være sesongsupporter hvis du skal få komme inn i storstua, de få restplassene må allmuen sloss om. Så når FFK nå vil at nesten ingen skal få se en enkel kamp, så blir det svartebørssalg av sesongbilletter. Og det finner selvsagt sted på nettet!

God helg!


Veien til kaos?

I NRK Østfolds 25 år lange historie er det få ting vi har snakket så mye om som sykehus, svenskehandel og samferdsel og veier i fylket. Så jeg ser ingen grunn til å bryte tradisjonen denne fredagen heller!

Mandag morgen denne uka ble virkelig en mandag morgen for tusenvis av bilister fra Sarpsborg i Nord til Hvaler i Øst. En alvorlig trafikkulykke på Fredrikstadbrua viste alle at veinettet i Nedre Glomma-regionen er overbelastet og skjørt. Tusenvis av arbeidstimer gikk tapt, varetransport og busser stoppet opp. Lokalsamfunnet stod rett og slett stille.

Senere samme dag sa ordfører Ole Haabeth i Fredrikstad til oss her i NRK Østfold at det er på høy tid å diskutere bompengespørsmålet, og at det bør komme et vedtak allerede i mai.

Det er to ord en lokalpolitiker ikke bør ta i sin munn i et valgår. Det ene er eiendomsskatt. Det andre er bompenger.

Haabeth, slo fast at det haster å få skikk på veinettet, og at bompenger er eneste løsning.

Dagen etter fikk han støtte fra Høyre og andre partier. Tilbake stod Fremskrittspartiet og Onsøylista som ikke overraskende mener folkeavstemming må avgjøre spørsmålet.

Men det tråkige er at bak folkeavstemmingsutspillet er det ingen alternativer. Så hva slags trafikkkaos får vi når folk stemmer nei. For det gjør de jo!

Også Sarpsborgs ordfører Jan Engsmyr forsøkte seg på noe av det samme som Haabeth i januar, med spørsmål om bompengefinansiering av den nye Sarpsbrua. Men han fikk nei fra Høyre og Fremskrittspartiet. Så der er saken foreløpig død. Mens veksten i privatbilisme i Nedre Glomma er den største i landet.

Så la oss leke videre med tanken på hva som skjer i Nedre Glomma hvis det ikke blir bompenger. Hvor er regionen da om 10 til 20 år? Er vi kjent som det syklende folket, eller lever vi fornøyde i vårt eget kaos?

Jeg, som mange andre, hadde en forestilling da jeg var mindre om at stedet jeg bor på var verdens midtpunkt. Det kan virke som om noen tror det i godt voksen alder også. At Nedre Glomma har så stor tiltrekningskraft på folk og næring at vi uansett er å foretrekke fremfor andre.

Bompengemotstandere er prinsipielt enige om at det er forkastelig å betale bompenger så lenge vi betaler så mange andre skatter og avgifter på bruk av bil. Det er et forståelig prinsipp. Men dessverre er dette prinsippet avskaffet i Norge for mange år siden. Det er jo nettopp derfor det bygges så mange veier nå. De er bompengefinansierte. Og da er det modig av de som tror at finansieringsprinsippene for veibygging endres bare fordi nettopp VI er i mot!

Så tilbake står spørsmålet: Skal vi, møre som vi er nå, betale bompenger og få oss noen nye veier. Eller skal vi stå i mot?

Det siste er jo veldig fristende, og mye billigere. Kanskje trafikkaoset til og med kan bli en turistattraksjon om 20 år. Mens alle andre byer og områder i utvikling har bygd bomveier og har betalt de ned for lengst, kan vi rett og slett fortsatt være verdens midtpunkt! Sånt er det sikkert penger i!

Bare de som vil se på kommer seg hit!

God helg!


Har du førerkort på den digitale motorveien?

Med 440 millioner kroner til videre utbygging av E18 mellom Krosby i Askim og Knapstad i Hobøl, får Østfold topp kommunikasjoner gjennom fylket - både i ytre og indre deler av fylket. Men når det gjelder de digitale motorveiene er det fortsatt de ytre delene av fylket som har forspranget!

Vi voksne må ta innover oss at vi mangler vesentlig kunnskap om den digitale tid, og vi må også slikke sårene når den oppvoksne slekt setter oss i forlegenhet. Selv kjøpte jeg et webkamera i november i fjor, som jeg med letthet skulle installere for å se familie i USA når vi snakker sammen over nettet. Kameraet gikk jeg i gang med å installere med stort mot på familiens PC et par dager etter innkjøpet. Det gikk ikke! Og selv om jeg relativt raskt kunne se meg selv i monitoren, var jeg helt på jordet når jeg skulle få bildene fra heimen ut i verden. Derfor fortsatte jeg med de tradisjonelle telefonsamtalene med USA, og håpet alt skulle ordne seg selv en vakker dag. Og det gjorde det sist lørdag. Da kom nevøen min Jonas innom, og gjorde installasjonsjobben på 5 minutter. Med den største selvfølgelighet klikket han seg fram og koblet opp samtaler. Og der var jeg ute i cyberrommet som jeg aldri hadde gjort annet. Med stor selvtilfredshet kunne jeg også glede meg over hvor lett allting er - bare en kjenner et barn eller en tenåring som har kjørt ned den digitale motorveien det meste av sitt liv.

På årets første måneds siste dag kom også til slutt statsministeren og samferdselsministeren til Eidsberg med 440 millioner kroner i lomma til fortsatt utbygging av E18. Nå går diskusjonene allerede om hvor heldige eller uheldige bilistene som må betale store deler av regninga egentlig er, men uansett blir det en topp moderne E18, som sørger for at forskjellene mellom ytre og indre Østfold blir mindre.

Slik er det ikke når det gjelder de digitale motorveier på kryss og tvers av fylket. Rømskog, Marker, Aremark, Eidsberg og Rakkestad fikk midler i prosjektet "Bredbåndtilgang for alle i Indre Østfold" på høstparten i fjor, men Fornyingsdepartementet hadde ingen penger til å sluttføre visjonen i siste tildeling forrige fredag. Det betyr at mange i kommunene i Indre Østfold fortsatt må leve livet uten de mulighetene bredbåndstilgang gir oss. En ting er at mange ikke får gleden av å bli satt ettertrykkelig på plass av de yngre medlemmene i familien, en annen er at det er konkurransevridene og næringsfiendtlig. Offentlige etater og bedrifter i byer og kommunesentraene har tilgang til bredbånd, mens det utover i kommunene er store forskjeller. Nettopp de små og mellomstore bedriftene har hatt stor effekt av bredbåndstilgang. En bonde kan uten problemer føre regnskap og rapportere til myndighetene på nett, men da må det være der. En turistbedrift som satser på bedriftsmarkedet kan i dag ikke regne med kunder dersom de ikke har kontinuerlig tilgang til trådløse nett. Nå jobbes det med en plan B i Østfold Fylkeskommune, som skal utjevne forskjellene til tross for mangel på penger.

I mellomtiden får alle uten nøkkel og sertifikat til de digitale motorveiene i fylket trøste seg med at dere fortsatt kan kjøre den asfalterte motorveien bedre enn de aller minste i familien!

God helg!