Bør en visjon ha en misjon?

Det er mange som har meninger om mangt, noen har forslag til endringer og noen går fra det konkrete til å snakke om visjoner. Ikke alle er like visjonære som samferdselspolitiker Andreas Lervik i Fylkestinget, som satser på toget! Distriktsredaktør Ulf Morten Davidsen inviterer i stedet på en kopp kaffe i morgen!

Vi er opptatt av samferdsel. Enten vi går, sykler, tar buss, tog, ferge eller kjører egen bil, føler vi samferdselspolitikken på kroppen.

Vi skal fraktes, parkere, stå i kø, rekke noe. De aller fleste østfoldinger er opptatte av hvordan de skal klare å komme seg fra A til Å flere ganger hver dag. Og i en uke hvor fergetrafikken er delvis lammet av streik, veivesenet klart og tydelig forteller oss at det er for lite veier i forhold til antall biler, og når vi vet at Østfoldbanen mellom Halden og Oslo er NSBs suksesshistorie, er visjonen fra fylkets fremste samferdselspolitiker, Andreas Lervik, om å kjøre jernbanen i Østfold utenom Sarpsborg og Fredrikstad for å få ned kjøretiden mellom Halden og Oslo mildt sagt snodig timet. Selv om Lervik påberoper seg å være visjonær!

Kjøretiden regnes - for de fleste av oss - fra du det tidspunktet du reiser hjemmefra til du er på plass på bestemmelsesstedet. Og jo flere bytter av kommunikasjonsmidler, jo vanskeligere blir turen. Forslaget om å plassere en fremtidsvisjon et sted hvor nesten ingen bor, hvor det ikke finnes infrastruktur for transport til og fra toget, og hvor den største befolkningskonsentrasjonen i Østfold i praksis vil bruke enda mer bil for å komme til, virker så visjonært at en lurer på hva en ikke har forstått.

I følge Lervik står et tverrpolitisk samlet Fylkesting bak visjonen. Det er bra, og det er bra at Lervik vil sette i gang en debatt, men det kan jo for eksempel være lurt å sjekke ut om Sarpsborg, Fredrikstad og NSB deler Lerviks visjoner for å sikre seg mot at debatten kjører seg fast på et sidespor. For er det noe jernbaneknutepunkter har til felles i alle land i verden er at de er plassert i kort avstand til de fleste folk, eller folk flest. Muligens er visjonen at enda flere skal sette seg i bilene og kjøre rett til Råde, eller at flere skal ta bussen rett til Oslo?

I rettferdighetens navn skal det sies at visjonen også inneholder planer om å få flere jernbanespor gjennom fylket, både i indre og ytre Østfold, bedre veier, og ikke minst bedre kollektivtilbud. Problemet med visjoner er at de ofte er uoppnåelige, eller praktisk gjennomførbare så langt inn i evigheten at de ikke engasjerer oss. Derfor må Lervik ta inn over seg at mange østfoldingers visjon i dag går på å rekke middagen før det er tid for sen kveldsmat. Skal Fylkestinget ha det minste håp om å få toget til å gå så fort gjennom Østfold at det ikke har tid til å stoppe før det når Gøteborg, bør det med andre ord ta tak i de nære ting.

Her i huset bidrar vi muligens til enda mer kaos ved å ha en visjon om at alle i morgen den dag tar turen til Gamlebyen i Fredrikstad.

Da har vi nemlig Åpen Dag her i NRK Øsfold. For å slippe at lørdagen blir en irritasjon, er det en god idé å ta toget til stasjonen i Fredrikstad mens den fortsatt ligger der, ta fergen og spasere i Gamlebyen en lørdags formiddag, kanskje rusle innom frimarkedet, for til slutt å ende opp her i Tøihusgata. NRK Østfold har vært i Gamlebyen i 40 år, vi får stadig flere kunder både i radio, fjernsyn og på nett, så derfor feirer vi både dere og oss selv med å invitere dere hjem til en kopp kaffe! Og stikker du ikke innom, eller er fanget i private visjoner, får du ha en riktig god helg uansett!


Kommentarer:
Postet av: Morten Hagen

Jeg synes det er trist at man i Fredrikstad er så negative til en direkte linje Råde-Skjeberg.For de aller aller fleste av oss er det nødvendig å benytte et ekstra transportmiddel i hver ende av togreisen. Da er det viktig at selve togreisen tar kortest mulig tid, hvis man skal konkurrere med bilen. Dersom det ble en direkte linje, hadde det samtidig blitt veibru over Glomma. Vi ser jo hva som skjer når det skjer noe på Sandesundbrua, så blir det litt mer trafikk på 110 og dermed kollapser Fredrikstadtrafikken.Med en direkte linje med stasjon på Rolvsøy, kunne man tenke seg supplerende lokaltog/ S-tog slik de har i Tyskland, som kunne kjøre Oslo-Ski-Mysen-Sarpsborg-Rolvsøy-Fredrikstad. Denne forbindelsen kunne bruke eksisterende trase og man kunne bruke såpass lett materiell at man kunne fortsette som sporvei på gateplan inn Fredrikstad og ende opp på Stortorvet., evt. videre til Værste hvis det ble grunnlag. F.eks 10 minutters avganger Fr.stad-Sarp, 0 kø og omstigning med rulletrapp og heis på Rolvsøy. Ingen tvil om at dette ville vært attraktivt. Trenger heller ikke bli særlig dyrt. Oslo sporveier har vurdert tilsvarende tanker omkring Gjøvikbanen. Dette er konsept som brukes mye i utlandet. Gøteborg kjører sporvei på tidligere jernbanespor (del av Angered-linjen).Jernbanen langs innfartsåra kan frigis til veigrunn og dermed har man løst plassproblemene ut av byen mot Onsøy.Hilsen Morten Hagen, 1653 Sellebakk.

22.05.2006 @ 10:00

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1306172