Biltur i et politisk landskap!

Det er lett å tro at den politikken som i går ble presentert av smilende rødgrønne ledere ikke vil påvirke livene våre. Distriktsredaktør Ulf Morten Davidsen har kjørt bil på tvers av fylket vårt, og har med selvsyn sett hva regjeringen kan gjøre. Men også hva de ikke har tenkt å gjøre noe med.

Det å bo i en by har mange fordeler, men tar du fram bilen er det mest ulemper. Særlig når byens veier ikke er rigget for trafikkutviklingen de siste åra.

Derfor brukte jeg onsdag ettermiddag en time og ett kvarter fra kontoret i Gamlebyen i Fredrikstad, til barnehagen på nordre Kråkerøy og tilbake til sentrum, en strekning på 3,5 kilometer.

Det er sakte. Det er egentlig så sakte at hvis tomgangsforbudet skulle overholdes ville alle i køen ligget dårlig an!

Og dette var jo et helt døgn før jeg visste at regjeringen lover strengere regime for Co 2-utslipp, og ikke minst var jeg totalt uvitende om at den lover gode veier i hele landet.

Hadde jeg visst dét ville jeg helt sikkert ikke stilt spørsmål om når jeg kan slippe å stå i kø på vei til og fra barnehagen som heller ikke blir så billig som lovet likevel.

I går brukte jeg en time og tre kvarter i bilen igjen.

Denne gangen en hyggelig tur på sju og en halv mil til Trøgstad, hvor det var offisiell åpning av det nye kommunehuset i bygda.

Og Trøgstad har fått et flott og funksjonelt nytt kommunehus for første gang. Kommunen er en av de siste i landet som får eget kommunehus, og selv nå er det enkelte bygdefolk som mener at det er for tidlig.

Men de som mener det, kan neppe ha vært med på omvisning i bygget. Ikke bare er det nøkternt, med de minste rådmann- og ordførerkontorer jeg noen gang har sett, men det er funksjonelt, og det samler alle administrative tjenester i kommunen på ett sted.

Trøgstad kommune skulle egentlig hatt sitt kommunehus flere ganger, senest for 20 år siden. Da ble det idrettshall i stedet. Også denne gangen har det også vært mye regn og torden før beslutningen ble tatt, som kommunens kultursjef sa i åpningsprologen. Men i går var det bare blide fjes å se, og kommunen flagget i hele Skjønhaug!

Og det var før vi fikk vite at regjeringen bevilger 5,4 milliarder mer til kommunene neste år.

Å kjøre bil i Indre Østfold er trivelig, særlig når jordene ikke er høstpløyde, men i stedet står vårgrønne på hver side av veien.

Derfor fortrengte jeg den kommende køen i Fredrikstad og kjørte gjennom kommuner hvor de fleste er mer bekymret for hva regjeringen gjør i WTO-forhandlingene enn at det er køer i byen.

I Rakkestad var det mer enn bøndenes rammevilkår som sto på dagsordenen. Så jeg svingte innom sentrum og parkerte rett utenfor G.H Dahls konditori, med utsikt inn til det store fabrikkområdet som alltid har forsynt oss med noe så hyggelig som iskrem.

Her har Norsk Iskrem pumpet fløteis gjennom syrefaste rør i årevis, men i går var frykten stor for at det skulle ta slutt. Jeg stakk av rett før de ansatte skulle informeres.
I Rakkestad var det ikke andre flagg enn de på den lokale JET-stasjonen og Kiwi, og på Kiwi stakk jeg innom for å handle litt.

Der i Rakkestad, midt i Diplom Is-land stod en Hennig Olsen-fryser og lyste mot meg, og viste meg Rakkestad-isens bane. Det er de store kjedene og prispress som tar kålen på iskremfabrikken. Selv i Rakkestad.

Noen minutter senere hørte jeg på NRK Østfold at 55 trolig må gå, at produksjonen foreslås lagt ned! For Rakkestad er 55 arbeidsplasser relativt sett mange flere enn Unions 380.

Men sånn ved firetiden i går ettermiddag var det ikke en eneste rikspolitiker å se i Rakkestad. Rart hvordan næringspolitikken i landet vårt endres bare i løpet av et par uker...

God helg!

Kommentarer:
Postet av: Erik Lund

Jeg hørte ditt kåseri på radioen i morges vedr. dine problemer med å forflytte deg fra hjem til barnehage og videre til jobb og tilsvarende retur på ettermiddagen. Mitt spørsmål til deg da er om du har prøvd å kombinere bil og sykkel. Du kan f.eks plassere en sykkel i barnehagen og hoppe på den etter at du har avlevert barnet og sykel til jobben. Om ettermiddagen gjør du omvendt. Jeg vil si at du da får en vinn - vinn situasjon på flere områder. Du for mosjon og frisk luft, Du sparer tid, Det blir en bil mindre på allerede overbelastede veier. Jeg synes du skulle prøve en uke eller to og deretter komme med dine opplevelser og erfaringer i et nytt morgenkåseri etter at forsøksperioden er over. Kanskje du klarer å overbevise flere til å gjøre det samme som deg. Resultatet vil dermed bli færre biler på veien, renere luft, flere friske og sporty mennesker og bedre plass til de andre som ikke klarer seg uten bilen. Lykke til og god helgMed vennlig hilsenErik Lund

14.10.2005 @ 12:09
URL: http://www.nrk.no/ostfold
Postet av: Jan-Erik Sundby

Etter min mening er det i første rekke Østfolds velgere og særlig mediene i fylket som må ta skylden for at det ikke per i dag finnes personer med Østfoldadresse i regjeringskvartalet. Statsråder rekrutteres vanligvis fra Stortinget. En hver regjeringsleder må se seg om et personer med et nasjonalt perspektiv og format ved bemanning av regjering. I Østfold piskes Stortingsrepresentantene til å løpe rundt på Stortinget og regjeringskvartalet med Østfoldsaker under armen. Aviser har rankinglister over antall spørsmål og dok. 8 forslag i Stortinget fra den enkelte representant. Disse skal i følge navlebeskuerne her i fylket vise hvem som er "flinkest" av representantene. Hedstrøm ble på denne måten ØStfolds beste representant. Østfold får på denne måten ingen rikspolitikere, men i beste fall ombudsmenn som kan fordele godene mellom kommunene i Østfold og løpe enkeltinteressenes ærend. Her har jo posisjonspartiene representanter som kan ordne opp videre.Opseth brukes som eksempel på en statsråd som ordnet opp for hjemfylket. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Opseth gjorde det Stortinget vedtok med grunnlag i betydelige allianser mellom flere vestlandsfylker. Gardemoutbyggingen var også et element i dette. En enkelt statsråd gir ingen flom av penger. Gunstig ressursfordeling kan oppnås gjennom allianser som gir flertall i regjering eller storting. Østfold må derfor tenke større en fylket. Oslo er således en aktuell partner sammen med flere andre.Etter min oppfatning er forventningene til effekten av regjeringsmedlemmenes postadresse, å forutsette at disse ikke opptrer til landets beste. En statsråd har etter min oppfatning som oppdrag å handle i samsvar med landets totale interesser og har dermed ikke anledning til å dyrke særinteressene. Politikere som gjør den beste jobben for landet gjør også på sikt en god jobb for Østfold. At muligens ikke alle statsråder har etterlevd dette er en annen sak.Min erfaring fra tiden som statssekretær tilsier at den sterke fokusen på Østfold kan være en bjørnetjeneste for fylket.

21.10.2005 @ 12:44

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/295314