Folk vil være med!

Mediene opplever store forandringer om dagen. Utenlandske oppkjøpere gjør vei i vellinga i avisbransjen, og i tillegg krever kundene våre at å være med i utformingen av sluttproduktet. Og vi skal alle være mer lokale enn vi noen gang har vært! Dette gjør jobben som enda mer spennende.

Denne uka har jeg vært hos NRKs søsterorganisasjon i England, BBC for å lære mer om hvordan vår storebror arbeider med nye utfordringer. I Birmingham, den gamle bilbyen, har ikke bare byen fått et oppsving med spennende arkitektur og nye næringsveier, men her er også arbeidet på det vi i mediene kaller nye plattformer samlet i BBC distriktskontor, med stor suksess.

Mediene er ikke lenger bare enveisformidlere av stoff og meninger. Brukerne vil selv delta, og flere og flere medier legger nå til rette for at bilder, video og tekst finner sin naturlige plass i utgivelsene i mye større grad enn tidligere.

En annen tendens er at folk, til tross for myndighetenes mange beslutningsnivåer kutter ut regionene. BBC har funnet ut at folk er opptatt av det globale, nasjonale og lokale, men ikke det regionale! Vår vert var derfor misunnelig når vi her i Østfold har 250.000 potensielle lyttere og seere, mens BBC i Birmingham har en region med fem til seks millioner mennesker. Da er det vanskelig å være lokal, noe de også får høre fra brukerne.

Men det samme kritikken får vi, selv om har fem millioner færre å tenke på! Vi er ikke og ser på alle de flotte arrangementene i Østfold hver eneste dag, vi må velge de som har størst interesse fordi vi ikke har sendetid eller ressurser nok til å dekke alt det som skjer. I dette landskapet skal vi, og våre kollegaer og konkurrenter manøvrere hver eneste dag. Noen dager får vi det bra til, andre ikke.

Og mens vi sliter med vårt, er en klar tendens at mobiltelefoner med kameraer, små digitale stills- og videokameraer, og Internettets tilstedeværelse gir de aktive mediebrukerne helt nye muligheter og folk bruker dem.

En klar tendens de siste par årene, og særlig de siste månedene er at det nesten ikke skjer en hendelse uten at folk ringer oss, eller sender oss bilder av det som skjer. Det er noe helt nytt, og en fantastisk mulighet til å være tilstede selv der vi ikke er selv!

Alternativet til å være relevante for folk, sa min kollega i BBC, er ikke lystig! Er vi ikke gode nok lager folk rett og slett sitt eget alternativ, for eksempel i form av blogger, og som ofte er minst like populære som tradisjonelle medier!

En gang i tiden var skomakeren et must, nå er skomakerfaget lite, og mange klarer seg uten. Videoutleiefirmaene har heller ikke lenger glansdager, etter at VHS-formatet er borte, og en DVD koster like lite å kjøpe som vi betaler for å leie. Sånn er det i mange bransjer.

Og hvis ikke vi i mediene er flinke til å lytte, kan folk i fremtida rett og slett komme til å velge oss bort! Sånt kan det bli rolige dager av, men ingen liker å være uvesentlige! Så ser du noe spennende i helga der du bor, så send oss bilder i en MMS-melding med kodeord "TIPS" til 1987, så skal vi publisere det! God helg!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/2045983