Veien til kaos?

I NRK Østfolds 25 år lange historie er det få ting vi har snakket så mye om som sykehus, svenskehandel og samferdsel og veier i fylket. Så jeg ser ingen grunn til å bryte tradisjonen denne fredagen heller!

Mandag morgen denne uka ble virkelig en mandag morgen for tusenvis av bilister fra Sarpsborg i Nord til Hvaler i Øst. En alvorlig trafikkulykke på Fredrikstadbrua viste alle at veinettet i Nedre Glomma-regionen er overbelastet og skjørt. Tusenvis av arbeidstimer gikk tapt, varetransport og busser stoppet opp. Lokalsamfunnet stod rett og slett stille.

Senere samme dag sa ordfører Ole Haabeth i Fredrikstad til oss her i NRK Østfold at det er på høy tid å diskutere bompengespørsmålet, og at det bør komme et vedtak allerede i mai.

Det er to ord en lokalpolitiker ikke bør ta i sin munn i et valgår. Det ene er eiendomsskatt. Det andre er bompenger.

Haabeth, slo fast at det haster å få skikk på veinettet, og at bompenger er eneste løsning.

Dagen etter fikk han støtte fra Høyre og andre partier. Tilbake stod Fremskrittspartiet og Onsøylista som ikke overraskende mener folkeavstemming må avgjøre spørsmålet.

Men det tråkige er at bak folkeavstemmingsutspillet er det ingen alternativer. Så hva slags trafikkkaos får vi når folk stemmer nei. For det gjør de jo!

Også Sarpsborgs ordfører Jan Engsmyr forsøkte seg på noe av det samme som Haabeth i januar, med spørsmål om bompengefinansiering av den nye Sarpsbrua. Men han fikk nei fra Høyre og Fremskrittspartiet. Så der er saken foreløpig død. Mens veksten i privatbilisme i Nedre Glomma er den største i landet.

Så la oss leke videre med tanken på hva som skjer i Nedre Glomma hvis det ikke blir bompenger. Hvor er regionen da om 10 til 20 år? Er vi kjent som det syklende folket, eller lever vi fornøyde i vårt eget kaos?

Jeg, som mange andre, hadde en forestilling da jeg var mindre om at stedet jeg bor på var verdens midtpunkt. Det kan virke som om noen tror det i godt voksen alder også. At Nedre Glomma har så stor tiltrekningskraft på folk og næring at vi uansett er å foretrekke fremfor andre.

Bompengemotstandere er prinsipielt enige om at det er forkastelig å betale bompenger så lenge vi betaler så mange andre skatter og avgifter på bruk av bil. Det er et forståelig prinsipp. Men dessverre er dette prinsippet avskaffet i Norge for mange år siden. Det er jo nettopp derfor det bygges så mange veier nå. De er bompengefinansierte. Og da er det modig av de som tror at finansieringsprinsippene for veibygging endres bare fordi nettopp VI er i mot!

Så tilbake står spørsmålet: Skal vi, møre som vi er nå, betale bompenger og få oss noen nye veier. Eller skal vi stå i mot?

Det siste er jo veldig fristende, og mye billigere. Kanskje trafikkaoset til og med kan bli en turistattraksjon om 20 år. Mens alle andre byer og områder i utvikling har bygd bomveier og har betalt de ned for lengst, kan vi rett og slett fortsatt være verdens midtpunkt! Sånt er det sikkert penger i!

Bare de som vil se på kommer seg hit!

God helg!


Kommentarer:
Postet av: Thore D

Norske bilister betaler over 50 milliarder kr i bilrelaterte avgifter, mens bare ca 12 milliarder går til veiformål. Bompenger kommer på toppen av dette! Samtidig fosser oljeinntektene inn i landet.Det som er merkelig når man diskuterer bompenger er at man ikke ser på bilavgiftene samlet. Politikere har stadig vekk snakket om å vri beskatningen fra kjøp til bruk. Dette skjer jo ikke. I verdens rikeste land kjører vi altså rundt i en av de eldste bilparkene i Europa . Det vi har sett til nå er bare en omlegging, inntektene skal være det samme.Derfor er det helt utrolig at vi i Norge godtar bompenger overhode! Vi ligger som sagt helt i verdenstoppen når det gjelder bilavgifter. Ved kjøreturer på kontinentet finnes det noen bompenger på motorveier, men der er til gjengjeld prisene på kjøp av bil mye lavere. Der beskatter man altså bruk av bil og ikke kjøp av bil. I Norge beskatter man både kjøp og bruk av bil kjempehøyt. Det er jo dette at bompengeinnkrevingen kommer på toppen av (alle) de andre bilavgiftene som er urimelig. Samtidig har den delen av bilavgiftene som blir brukt til vei blitt stadig mindre, og den delen av statsbudsjettet som går til veiformål har aldri vært mindre. Og dette er det de samme politikere som skriker etter bompengefinansiering som bestemmer. Og det er her vi må stille politikerne til veggs. Pengene finnes uten bruk av bomskatter!Når vi vet at en gjennomsnitts familiebil i et nesten bomfritt Sverige koster ca 100.000.- kr mindre enn i Norge kan man bare undre seg over Norsk samferdsel og avgiftspolitikk. Derfor bør man si klart nei til bompenger før vi ser at noen av de andre avgiftene blir redusert. Ja til nye veier uten bom, av de bilavgiftene vi betaler inn i dag går bare 25% tilbake til veiformål. Si nei til den hurtigst voksende skatten i Norge i dag, nemlig bomskatten!

09.02.2007 @ 08:15

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/4084023